Friday, February 18, 2011

Anti-Cinta? Mana Ada!


~ assalamualaikum ~

Haa kenapa dengan tajuk tuh? Seperti yang semua tahu, Cik Dila nih manalah menyokong aktiviti bercinta ketika zaman persekolahan TETAPI bukan juga anti dengan cinta nih! Setiap manusia dikurniakan Allah perasaan cinta. Kita cinta pada ibu bapa, cinta pada kawan kawan, cinta pada keluarga, cinta pada Allah, cinta pada nabi dan sebagainya. Konsep cinta yang Dila tak berkenan sekarang ini adalah BERCINTA KETIKA SEKOLAH. Iyea, zaman sekarang nih bercinta ketika sekolah adalah sesuatu yang biasa. Bagi Dila pula, dari sudut pandangan seorang remaja zaman kini, bercinta waktu sekolah nih membebankan! Dila tak mengejek atau mengcemuh orang yang bercinta waktu sekolah, cuma tolong jangan nak kusutkan kepala orang lain pula.

Hehe kenapa Dila cakap macam tuh? Di sekeliling Dila, maknanya kawan kawan Dila kebanyakkannya dah ada buah hati. Memang mula mula bercinta tuh, hahh semuanya seronok. Orang nih ambil beratlah, orang nih baiklah dan macam macam lagi. Tapi cuba tengok 2-3 bulan lepas tuh ( itu pun kalau bertahanlah ), mamat tuh menyemaklah, mamat tuh main mata dengan orang lainlah, mamat tuh SMS dengan perempuan lainlah. Haa bukan setakat kusutkan kepala sendiri, kepala Dila pun ikut sama kusut sebabnya tiap tiap pagi datang jumpa Dila bukannya nak tanya apa khabar, bagi salam pun takda terus jek ' Dila, mamat tuh buat perangai lagi' . Erhh kita pun jadi angin jek satu badan. Haha tuhlah senario sekolah menengah sekarang nih.

Perasaan cinta tuh ada pada setiap manusia yang dikurniakan Allah perasaan. Dila sendiri akui pernah terdetik kat hati nih nak rasa apa itu cinta tapi pelajaran sentiasa menjadi keutamaan. Cukuplah sekadar merasai cinta pada Allah, ibu bapa dan keluarga kerana itu adalah cinta teragung. Cinta di antara lelaki dan perempuan pula pasti akan wujud pada diri manusia keran Allah telah menentukan bahawa setiap benda hidup di dunia ini ada pasangan. Jodoh/pasangan kita sudah pun ditentukan oleh Allah. Jadi kita sebagai manusia perlu berusaha mencari. Berusaha setakat yang mampu dan sentiasa berdoa agar pasangan kita itu adalah pasangan yang akan kekal hingga ke akhir hayat. Jangan pula terlalu obses mencari pasangan sampaikan hal hal lain entah ke mana perginya.

Sepanjang 15 tahun Dila hidup, macam macam konsep cinta yang Dila dah tengok. Drama dunia yang tiada penghujungnya. Ada yang bertemu bahagia tetapi ada juga yang berduka melihatnya. Ada yang mempertahankan cinta tanpa ikatan tetapi berlandaskan Islam selama bertahun tahun. Penghujungnya belum diketahui lagi. Ambil sahaja contoh mama papa Dila, mereka berkahwin selama 18 tahun tetapi sudah takdir Allah, cinta mereka berhenti setakat itu sahaja. Akhirnya, Allah temukan cinta pertama papa dahulu iaitu kawan sekolah dia yang akhirnya menjadi mummy Dila sekarang. Dila terima mummy seadanya dan Alhamdulillah, papa bahagia. Begitu juga mama, mungkin tiada siapa yang tahu penderitaan dia selama ini. Dila sebagai anak hanya mampu menjadi semangat untuk dia teruskan kehidupan. Alhamdulillah, Allah temukan juga dia dengan cinta sejati. Siapa sangka orang tua bercinta lagi dasyat daripada orang muda. Babah seorang yang sangat baik dan Dila bersyukur sangat sangat Allah temukan dia dengan mama.

Mungkin cinta antara mama dan papa tidak berhasil walaupun sudah 18 tahun berkongsi hidup tetapi percaturan hidup yang ditentukan Allah itu lebih indah daripada jangkauan kita. Mama dan papa bertemu cinta kedua mereka dan jelas terpancar kebahagiaan di mata mereka berdua. Walaupun sudah tiada ikatan lagi, terserlah keakraban mereka sebagai kawan dan juga saudara sesama Islam. Mereka tetap berhubung demi kami anak anak mereka. Bagi Dila, biarlah orang kata hidup Dila tidak sempurna kerana punya keluarga yang berpecah belah. Mereka hanya melihat pada yang tersurat, tetapi yang tersiratnya penuh dengan kebahagiaan. Dila bersyukur dengan hidup Dila sekarang dan Dila bahagia bila mereka bahagia. Buat apa nak bermuram durja, mereka hanya berpisah dan Dila adik beradik masih dapat merasai kasih sayang mereka.

Cinta itu terlalu banyak konsepnya. Apa pun caranya, cinta pastinya sesuatu yang indah. Sesuatu yang kita tak boleh nak buat buat kerana perasaan itu hadir dengan sendiri. Tapi sentiasa kena ingat, apa cara sekalipun cinta itu hadir dalam hidup kita, jangan sesekali mengatasi cinta kita pada Allah kerana dari Dia lah kita dapat merasai cinta itu. Begitu juga cinta dan kasih kita pada ibu bapa kerana jika tiada mereka masakan kita wujud di muka bumi ini untuk merasai cinta. Rasanya panjang pula cerita pasal cinta nih kan. Bagi yang masih bersekolah lagi, kejarlah ilmu kerana tanpa ilmu, pakwe/makwe pun lari. Hehe yelah, siapa nak orang yang tiada masa depan bukan? Setiap orang mahukan yang terbaik dalam hidup mereka termasuklah Dila. Jadinya, kalau nakkan yang terbaik, kita perlu bentuk diri kita dulu :)

CARILAH CINTA BERLANDASKAN JALAN ALLAH

2 comments:

ishamizu said...

I love this entry the most!
Akk respect Dhila, u have such a great elaboration about LOVE dear.
AND i'm so impressed with your family bonding as well. Alhamdulillah, u have a big and kind family. YOU ARE SO LUCKY! :)

Fadhilah Rozley said...

Thanks kak Izu,

hee Alhamdulillah sgt bersyukur dgn hdup Dila. Kak Izu pun bruntung ada kluarga n suami yg sgt baik kan. Hidup ini indah klo kte brsyukur kan. So, Dila harap sgt hdup akak sntiasa bahagia. Lgpun, anak anak akak semua nya pintar mcm parents mereka juga :)