Wednesday, January 19, 2011

Boleh Ke?


~ assalamualaikum ~

Hello hello maaf lama tak update belog! Busy sangat sangat dengan sekolah. Banyak kerja sekolah, macam biasalah tuh. Lepas tuh, setiap hari Sabtu ada jek hal kena pergi sekolah. Aduss penat okehh tapi demi sekolah, ku gagahi juga! Hehe sudah sudahlah berdrama. Bila suruh masuk pementasan tahu pula kecut. Hee maaf melalut pula. Okeh okeh balik pada tajuk di atas..

Kenapa saya tanya BOLEH KE? Haa nihlah nak cerita, sebenarnya cerita lama tapi biarlah, nak cerita juga. Nak juga, nak nak nak *sambil hentak kaki macam budakbudak*. Hmm, waktu Darjah 6 saya jadi Ketua Pengawas. Bila cikgu umumkan jek, ada yang bertepuk tangan tanda gembira. Terima kasih kepada sesiapa yang sokong sebab saya adalah Ketua Pengawas perempuan yang kedua pernah ada dalam sekolah tuh.

Tapi tetap ada juga yang tak sokong. Saya tak kisah asalkan tak ganggu hidup saya. Cuma agak terasa hati dengan keluarga sendiri. Baiklah, main point kat sini bukan untuk malukan keluarga sendiri. Hanya nak ceritakan jek. Mereka menyokong (mungkin) tapi tetap juga ada kata kata yang buat saya kecil hati. Walaupun saya baru 12 tahun, saya boleh fikir tentang sesuatu itu. Saya berusaha terus untuk sampai ke tahap tuh. Bila saja dilantik jadi pengawas, saya janji akan buktikan yang terbaik dan kalau boleh nak jadi Ketua Pengawas.

Sebab utama saya nak buktikan semua tuh ialah kerana saya nak tutup mulut mereka mereka yang selalu memandang rendah pada saya. Mereka selalu mengatakan saya anak manja, apa pun tak boleh buat. Haa itulah sebabnya! Akhirnya saya berjaya buktikan tapi masih ada yang berkata kata. Ada juga yang cakap ' Elehh dia jadi ketua pun sebab kuat membodek' , ' Erhh betul ke cikgu tuh, mana tahu salah pandang', ' Kamu jadi Ketua Pengawas? Gila ke apa cikgu kamu tuh' dan macam-macam lagilah.

Saya pekakkan telinga sebab buat apa saya nak marah atau kecohkan, apa mereka cakap semua tuh tak betul. Tak tahulah apa perspektif mereka pada saya. Yang penting saya tahu diri saya. Ada seorang hamba Allah nih, memang dari kali pertama saya masuk sekolah tuh dia tak sukakan saya. Sampaikan bila saya dipilih jadi Ketua Pengawas, dia boleh kata 'Kau tahu tak, aku sepatutnya yang jadi KP sebab aku anak cikgu dan aku paling lama sekolah kat sini (waktu Darjah 3 baru saya sekolah situ)'. Dengan dia sikit pun saya tak terasa hati, nak tahu kenapa? Dipilih jadi KP atau apa apa jawatan sekalipun cikgu tak tengok kamu nih anak siapa. Selagi mampu menjalankan tugas, dia yang dipilih.

Selama 4 tahun berturut-turut saya dipilih jadi Pengawas Terbaik dan akhirnya jadi Ketua Pengawas. Tentang hal kaki bodek segala, saya nak jelaskan, selama setahun pikul tanggungjawab, hampir semua kerja saya buat sendiri sampaikan gulung wayar lepas perhimpunan rasmi pun saya buat. Bukannya jadi ketua nih boleh senang senang jek arah orang, hampir semua saya yang kena buat. Tiap kali perhimpunan rasmi, kami AJK tertinggi akan bergilir-gilir jadi MC tapi awal tahun jek guna sistem giliran. Sampai pertengahan, tiap tiap minggu saya jadi MC. Bila suruk PKP, S/U atau Bendahari, macam macam alasan diterima.

Alhamdulillah, akhir tahun saya dipilih menjadi Tokoh Pelajar Perempuan. Waktu tuh segala apa yang mereka katakan, segala kerja/tanggungjawab yang perlu dibuat, hilang macam tuh jek. Bila cikgu bacakan biodata saya, terasa bangga sangat. Berbaloi usaha saya selama nih. Berjaya buat mama papa bangga dengan saya. Itu niat asal saya, saya nak banggakan mereka. Biarlah apa orang lain kata. Yang penting saya dah pun berjaya.

Sekarang nih, saya nak buktikan lagi yang saya mampu banggakan mereka untuk kedua kali! Banyak pengalaman dan pengajaran yang saya timba waktu tuh. Bila karang cerita nih, serta merta rasa bangga balik! Wohh bukan senang okehh jadi KP perempuan, lagi lagi orang bawahan kita lelaki. Nasiblah minah senget nih suaranya memang kasar kalah laki. Berkat hari hari memekik kat rumah suruh adik mandi. Hehe bila masuk sekolah menengah, jawatan pengawas tuh tetap disandang. Alhamdulillah...

JADILAH DIRI SENDIRI DAN USAH PEDULI DENGAN APA ORANG KATA ASALKAN KAMU TAHU KEMAMPUAN DIRI KAMU SENDIRI!

No comments: